tiistai 10. toukokuuta 2016

Koulu: Ensimmäinen lukujärjestys

Koulu 

(Osa 1)

Koulu on melkeinpä samanlaista joka päivä.
Tylsistyminen siis ei ole ihme eikä mikään, jos ja kun on tottunut suomalaiseen koulujärjestelmään.
Oppilaanohjaajan kanssa valittiin minulle ensimmäiselle puolelle vuodelle mukavat aineet ja tältä se lukujärjestys sitten näytti:

Grade 11 Art: Henkilökohtasesti en hypi innosta tätä tehdessä, mutta on silti hauskaa nähdä millaista kuvista täällä opetetaan. Kuvataide on vaikeaa ja helppoa samaan aikaan. Suomeen verratessa itsenäistä työskentelyä on jonkin verran, mutta kaikki asiat tehdään silti suurimmalta osalta opettajaa miellyttääkseen, mikä ei aina kulje käsi kädessä oppilaan luovuuden ja tavan itsensä ilmaisemisen kanssa. Hyvä arvosana saatta tulla, mutta itse saattaa silti melkein "vihata" työtään. Jotenkin koen tämän erilaisena asiana kanadalaisessa ja suomalaisessa koulusysteemissä. Tälläiset pikku jutut, mitä oppii huomaamaan arjessa opettaa niin monella tasolla. "Kyllä se siittä", on hyvä pitää mielessä, sillä loppujen lopuks ollaanhan täältä kuitenki tulossa kotiin.


Grade 12 Gym: Erittäin kivaa liikkua ja kokeilla kanadalaisille tuttuja pelejä. Tähän menessä olen päässyt kokeilemaan lajeja kuten curling, lacrosse, rugby, maakiekko, jääkiekko jne. Erittäin hyvä (lue: yritys) tapa pitää itsensä kurissa turhan suurilta vaihtarikilolukemilta! Omalla kohdalla olenkin huomannut pientä kehitystä mm. käsilihaksissa, kun ennen tänne tuloa punnerruksia pystyi tekemään naama irveessä ehkä 4 putkeen ja nyt pyöritään jo lähellä 20.


Grade 9-10 Drama: On päivän ehdoton kohokohta! Opettaja on vallan mainio ja tunnin aiheet ovat mielenkiintoisia. Ohjelmassa on ollut mm. musiikkivideon kuvaaminen ja editointi, Lip sync-kilpailu, Flash mob- esitys koulun joulujuhlassa, sekä perus alkeita näyttelemisessä. Tarpeeksi haastavaa, mutta erittäin mahdollista. Näistä ehdottomana ykkös kokemuksena jäi mielenpäälle muutamat pari viikkoa, jolloin päästiin tanssimaan Highland Dance:n maailman mestarin kanssa ja tekemään oma koreokrafi, joka myöhemmin esitettiin koko koululle. Aivan huippu kokemus oli, mutta jalat kiittää ettei enempää tarvitse sitä tehdä!
Grade 10 Gym: Tyttöliikuntaa! Hauskaa ja aikalailla samankaltaista Grade 12 Gymin kanssa! Vähän rennompi meininki, mutta kyllä sielläkin hiki tulee.

Helmikuun puolessa välissä olikin sitten kokeiden aika, minkä vaihto-oppilaana sain ihanasti jättää välistä, sillä Rotary D6330 kerääntyi laskettelemaan Bluewater iin konferenssin merkeissä. Itse otin varaslähdön ja pääsin viimeisen host perheeni mukana Collingwood nimiseen paikkaan laskettelemaan konferenssia edeltävänä viikonloppuna ja juhlimaan host isän syntymäpäivää.