Matka kohti seikkailuja Amerikan mantereella alkakoon!
Nyt on matkalaukku saatu pakattua ja Suomi-aiheiset tuliaiset ostettua valmiiksi vuoden kestävää vaihtovuotta varten. Ensimmäiset hyvästit heitettiin kavereille ja osalle suvusta jo ennen koulun loppua ja viimeisiä viedään parhaillaan, kun on vihdoin aika astua koneeseen. Viimeisiä kyyneleitä pyyhittiin turvatarkastuksen erottaessa kaikki vaihto-oppilaat kotijoukoistaan.
Ensimmäisenä luvassa olisikin orientaatioleiri New York :in kauniissa maisemissa ja kiireisessä aikataulussa. Sitä ennen kuitenkin istuttaisiin kahdeksan tuntia lentokoneessa Helsingistä John F. Kennedyn lentokentälle asti.
Samaan aikaan niin hitaasti ja nopeasti etenevä lento oli yllättävän mukava. Vieressäni istui Pohjois-Yhdysvaltoihin matkaava Anniina ja saatiinkin siinä lennon aikana tutustuttua hyvin aina välillä vilkuillen kelloa, milloin oltaisiin perillä. Anniinan blogi löytyy täältä. Muutama elokuva ja sarjakin tuli katsottua, mutta nukuttua en jännitykseltäni onnistunut.
Matkalaukut, turvatarkastukset, matkustuslupalaput ja niin edelleen jonotettiin käsien vielä täristessä jännityksestä. Miten uskomatonta olikaan, että sitä vihdoin oltiin askelta lähempänä toteuttamassa unelmaa, jonka eteen rehkittiin töissä ja taisteltiin isojen paperipinojen kanssa viimeisen vuoden ajan.
Muutama Floridaan menijäkin hyvästeltiin jatkolennolle jo lentokentällä, mutta loput noin 40 vaihto-oppilasta suuntasi linja-autolla hotellille. Siellä pikaisesti tavarat huoneisiin, vilkaisu peilistä ja vähän rupattelua uuden tuttavuuden kanssa. Huonekaverina minulla oli aivan mahtava persoona Saara, joka myös matkalla Kanadaan. Hänen blogia voi käydä kurkkaamassa tästä.
Tämän jälkeen kokoonnuttiin lyhyeen koulutukseen, jossa kerrattiin leirin säännöt ja aikataulut. Sitten lähdettiinkin jo hankitulla kaveriporukalla tutkimaan Manhattania ja ostelemaan jonkin näköistä ruokaa. Takaisin päästyä kello läheni Suomen aikaan aamu 5, joten nukkuminen ei tuottanut vaikeuksia. Yllätyksenä myös aamun herääminen sujui mutkitta!
Myöhemmin samaisena iltana käytiin muutamien tyttöjen kanssa syömässä, missä totuus paiskata vasten kasvoja:
Keskiviikko kulutettiin vierailemalla Empire State Building :n katolla, One World Trade Center :in edessä ja 9/11 muistomerkillä, Madison Square Garden ja vilkaisemalla kultaista Trump Tower :ia. Macy's, American Eagle, Forever21, Urban Outfitters, Hollister, Apple, Abercrombie, Nike Town ja NHL Powered by Reebok Store uhkasi viedä loputkin USA:n dollarit ja reilun kymmenen kilometrin kävely uuvutti jalkoja.
Limusiiniajelu Manhattanilla Time Squarin läpi ja pikaiset vilkaisut kaupungin vihreää puolta kruunasivat loistavan illallisen kauniissa ravintolassa. Ehdottomasti mieleenpainuva reissu takana uusien vaihtariystävieni kanssa eikä meinaa millään uskoa, että tämä on vasta alkua!
Ensimmäisenä luvassa olisikin orientaatioleiri New York :in kauniissa maisemissa ja kiireisessä aikataulussa. Sitä ennen kuitenkin istuttaisiin kahdeksan tuntia lentokoneessa Helsingistä John F. Kennedyn lentokentälle asti.
Samaan aikaan niin hitaasti ja nopeasti etenevä lento oli yllättävän mukava. Vieressäni istui Pohjois-Yhdysvaltoihin matkaava Anniina ja saatiinkin siinä lennon aikana tutustuttua hyvin aina välillä vilkuillen kelloa, milloin oltaisiin perillä. Anniinan blogi löytyy täältä. Muutama elokuva ja sarjakin tuli katsottua, mutta nukuttua en jännitykseltäni onnistunut.
Matkalaukut, turvatarkastukset, matkustuslupalaput ja niin edelleen jonotettiin käsien vielä täristessä jännityksestä. Miten uskomatonta olikaan, että sitä vihdoin oltiin askelta lähempänä toteuttamassa unelmaa, jonka eteen rehkittiin töissä ja taisteltiin isojen paperipinojen kanssa viimeisen vuoden ajan.
Muutama Floridaan menijäkin hyvästeltiin jatkolennolle jo lentokentällä, mutta loput noin 40 vaihto-oppilasta suuntasi linja-autolla hotellille. Siellä pikaisesti tavarat huoneisiin, vilkaisu peilistä ja vähän rupattelua uuden tuttavuuden kanssa. Huonekaverina minulla oli aivan mahtava persoona Saara, joka myös matkalla Kanadaan. Hänen blogia voi käydä kurkkaamassa tästä.
Tämän jälkeen kokoonnuttiin lyhyeen koulutukseen, jossa kerrattiin leirin säännöt ja aikataulut. Sitten lähdettiinkin jo hankitulla kaveriporukalla tutkimaan Manhattania ja ostelemaan jonkin näköistä ruokaa. Takaisin päästyä kello läheni Suomen aikaan aamu 5, joten nukkuminen ei tuottanut vaikeuksia. Yllätyksenä myös aamun herääminen sujui mutkitta!
Tiistaina ohjelmassa olikin sitten luvassa paljon enemmän! Aamiainen nautittiin hotellilla ja sen jälkeen kokoonnuttiin taas yhteiseen huoneeseen. Puhuttiin paljon kulttuurieroista, kulttuurishokin eri vaiheista ja siihen suhtautumisesta vaihdossa ollessa. Sieltä suunnattiin pienemmillä porukoilla syömään lounasta kukin oman tahtonsa mukaan. Subway-ravintola olikin aivan kulman takana, joten päästiin kokeilemaan sitäkin USA-tyyliin. Suomessa "tuoreisiin" vihanneksiin tottuneena oli hassua nähdä, ettei kurkku ollutkaan niin tuoretta ja mikäli jonkinlaista kastiketta halusi laitettiin sitäkin ihan isolla kädellä. Valittamaan en silti lähtisi, koska ruokaahan sekin on ja saatiin silti syötyä kunnolla.
Lounaan jälkeen ohjelmassa oli opastettu kierros Manhattanilla. Itse tykkäsin hurjan paljon ja ajattelin nauttia täysillä, joten kaikki jäi kuvaamatta. Jälkeen päin ärsyttää sillä, vaikka moni siellä olleista lupaili kuvia lähetellä, ei niitä ole näkynyt eikä kuulunut. Nämä vähäiset kuvat onkin sitten otettu puhelimella eikä sen laatu ole parasta maailmassa, mutta saaneen kelvata.Myöhemmin samaisena iltana käytiin muutamien tyttöjen kanssa syömässä, missä totuus paiskata vasten kasvoja:
Nyt ollaan New Yorkissa.
Ei millään lomalla vaan orientaatioleirillä valmistautumassa vuoden mittaiseen matkaan, kuka mihinkin suuntaan. Kyllä siinä vähän sulattelemista oli ja sen huomasi myös siitä, että spagettilautanen jäi osittain syömättä. Ensimmäisiä kyyneleitä pidäteltiinkin vajaan tunnin päästä Leijona Kuningas -musikaalia katsellessa. Monenlaisia kysymyksiä ja pelkoja ponnahti mieleen ja niitä yritettiin sitten niellä ja unohdella. Täällä sitä huomaa monen ajatuksen ja pelon alkavan sanoilla Mitä jos...Keskiviikko kulutettiin vierailemalla Empire State Building :n katolla, One World Trade Center :in edessä ja 9/11 muistomerkillä, Madison Square Garden ja vilkaisemalla kultaista Trump Tower :ia. Macy's, American Eagle, Forever21, Urban Outfitters, Hollister, Apple, Abercrombie, Nike Town ja NHL Powered by Reebok Store uhkasi viedä loputkin USA:n dollarit ja reilun kymmenen kilometrin kävely uuvutti jalkoja.
Limusiiniajelu Manhattanilla Time Squarin läpi ja pikaiset vilkaisut kaupungin vihreää puolta kruunasivat loistavan illallisen kauniissa ravintolassa. Ehdottomasti mieleenpainuva reissu takana uusien vaihtariystävieni kanssa eikä meinaa millään uskoa, että tämä on vasta alkua!
Näillä fiiliksillä lopetellaan tän kerran kirjoittelut ja astutaan lentokoneeseen kohti Torontoa.
Saa nähdä mitä vuosi tuo tullessaan!










